Het Canal de Bourgogne verbindt twee grote rivieren in de Bourgogne: de Yonne en de Saône. Daarmee is een noord-zuidverbinding ontstaan over het water. Het totale kanaal is 242 km lang, bevat 189 sluizen en een tunnel van 3333 meter lang bij Pouilly-en-Auxois. Het kanaal ligt daar op  378 m en is daarmee het hoogstgelegen kanaal in Frankrijk.

Geschiedenis van het Canal de Bourgogne

Onder het bewind van Hendrik IV werd in 1775 begonnen met het graven van het kanaal. Maar pas in 1832 werd het kanaal volledig opengesteld voor de scheepvaart. Een lange constructietijd, ook doordat de bouw werd opgeschort vanwege geldgebrek en de Franse revolutie. Daardoor heeft het kanaal nooit de strategische functie bekleed die de initiatiefnemers beoogden. Want hoewel het kanaal in zijn tijd een technisch meesterwerk was, werd het ingehaald door een infrastructurele concurrent: enkele jaren na de volledige openstelling werd ook de spoorweg Parijs-Dijon-Marseille geopend. Niet alleen kon vracht daarmee veel sneller vervoerd worden, ook was de capaciteit van de spoorlijn vele malen groter. Vooral de tunnel bij Pouilly-en-Auxois bleek een knelpunt omdat in deze smalle tunnel twee schepen elkaar niet kunnen passeren.

Canal_bourgogne_bootvakantieEen herstart voor het kanaal

In de 20e eeuw gaf het autoverkeer als nieuwe concurrent de genadeklap aan de waterweg als vrachtverkeersader. Het stelsel van kanalen en sluizen raakte zwaar in verval. Tot het toerisme een nieuw perspectief bood voor het Canal de Bourgogne. Tegenwoordig is het kanaal geopend van april tot oktober en alleen bedoeld voor de pleziervaart. Laat het kanaal je door de Bourgogne loodsen. Geniet van het glooiende en landelijke landschap dat aan je voorbijtrekt en maak een tussenstop in Dijon of Chateauneuf-en-Auxois. Onthaasting is onontkombaar met alle sluizen die je dagelijks tegenkomt.

Kwetsbaar kanaal

Het Canal de Bourgogne is kwetsbaar voor klimatologische condities: tijdens de hittegolf in 2003 werd het kanaal gedeeltelijk gesloten omdat er onvoldoende water was om het kanaal te voeden. Daarentegen overstroomde het kanaal op diverse plaatsen in 2001 door overvloedige regens, het water kon in het smalle kanaal niet op tijd worden afgevoerd.

boot_kanaalAl enkele jaren loopt er een programma om het kanaal te renoveren en het sluizenstelsel te herstellen en verbeteren. Ook is naast het kanaal een fietspad aangelegd, waarbij de Voie verte en Voie bleue worden gecombineerd. In Pouilly-en-Auxois is sinds 2004 een expositie gewijd aan het kanaal. In Pouilly kun je ook terecht voor een boottochtje waarbij je ‘la Voûte’, de tunnel van 3333 meter, en één of meer sluizen passeert. Een andere optie is natuurlijk om voor een week een boot te huren en het hele Canal af te zakken.